Simma med vilda havssköldpaddor

Vacker strand i Akumal.
Att simma så nära vilda havssköldpaddor var en fantastisk upplevelse.

Lyckliga efter snorklingen.
Chillade på beachen innan den blev helt invaderad av solbadare.
Åkte vidare till vackra Tulum.
Det kryllade av sociala ödlor.
Stränderna är kritvita, havet kristallklart och turkos och växtligheten är så grön. Vackert!
En del av ruinerna i Tulum.
Kolla havet!
Även om det var mycket folk i Tulum så var det en riktigt vacker tur.

Så söt!
På vägen hem stannade vi på en marknad med vackra hantverk.
Vackra drömfångare.

Tisdag 3 januari

Idag hyrde vi bil för att åka runt lite på egen hand här i Mexico. Det finns så många platser jag skulle vilja besöka här men så lite tid. Något jag alltid velat göra är att simma med havssköldpaddor och jag hade läst på att de fanns vilda sköldpaddor i Akumal som det var stor chans att få se. Så vi tog bilen söderut.
När vi kom fram till Akumal parkerade vi bilen och promenerade ner mot stranden. Där fanns det flytvästar, cyklop och snorkar att hyra. Fenor var helt förbjudna och flytväst var obligatorisk. Bra tycker jag så att inte folk kan dyka ner och störa reven.
Väl i vattnet dröjde det inte länge förrän vi såg vår första havssköldpadda. Det var en fantastisk känsla att vara så nära dessa magiska varelser. Att se hur de rörde sig alldeles bredvid mig med lugna, graciösa rörelser. En otroligt härlig upplevelse som jag rekommenderar till alla som har vägarna förbi Yucatan.
Vi snorklade i drygt en timme och under tiden hann vi förutom flertalet sköldpaddor se stingrockor, en stor barracuda, bläckfiskar och färgglada småfiskar av olika slag.
Efter snorkelturen satte vi oss på stranden, njöt av en kopp kaffe och samlade oss efter upplevelsen. Stranden i Akumal är riktigt fin men frampå dagen samlades väldigt mycket folk. Vi tog en snabb lunch på en strandrestaurang, jag åt en fantastisk fish taco, innan vi fortsatte längre söderut på Yucatan.
Det är väldigt lätt att köra bil på Yucatan, tempot är inte så hetsigt som på många andra platser runt om i världen och det är ordentligt skyltat. Att hitta fram till ruinerna i Tulum var med andra ord inga problem.
På parkeringsplatsen utanför ruinområdet var det fullt, solen stekte från zenit och det var varmt som i en öken. Vi svettades ymnigt men tog med oss vårt gladaste humör. Här skulle vi titta på ruiner! Bara fem steg från bilen blev vi påpassade av en försäljare som ville sälja på oss en guidad tur, med båtturer, till olika stränder och hej och hans moster. Blev matt bara av att höra hans erbjudande, haha!
Vi beslutade utan tvekan att gå in och se ruinerna på egen hand. Efter några minuters promenad förbi souvenirshoppar och restauranger kom vi till biljettluckan. Kön ringlade sig lång och i den stekheta värmen med noll chans till skugga var det inte en behaglig upplevelse. 20 minuter senare hade vi dock varsin biljett och var redo att se något storslaget. Turen började genom ett litet djungelparti, svalt och skönt efter stunden i biljettkön. Vi kom snart ut i den stekande solen igen och ruinområdet visade upp sig. Men det mest fantastiska var ändå vyerna ut över det turkosa havet, den kritvita stranden, den otroligt gröna växtligheten och alla de söta leguanerna. Överallt satt det ödlor och de var inte skygga alls. Lät sig stolt fotograferas där de satt på sina klippblock.
Lite mer än halvvägs genom ruinområdet fanns det möjlighet att gå ner och bada vid den vackra stranden. Sist den i!
Trötta och nöjda efter en hel dags äventyr satte vi oss i bilen för att åka hemåt igen. På motorvägen körde vi förbi en fantastisk marknad med hängmattor, färgglada mattor och gigantiska drömfångare och beslutade oss för att vända. Vi har länge tänkt köpa en hängmatta att ha med oss i husbilen på somrarna, här öppnades världens möjlighet.
På marknaden fanns det otroligt vackra hantverk, älskar de fantastiska mönstren och färgerna på mattorna och är helt galen i bohemiskt virkat! Hade gärna köpt med mig allt hem men varken budget eller bagageregler tillät det. Vi åkte iallafall därifrån med en mjuk och vacker hängmatta som vi kommer njuta i hela sommaren.
Sorry guys! Today you need to use Google Translate, I´m too busy seeking adventures.
Karin Rahm

Det är jag som är Karin Rahm och jag vill vara din inspiration till att leva en aktiv, rolig, balanserad och hälsosam livsstil.