Dags att komma igång med träningen? Så gör du!

Snart är det nytt år vilket för många betyder löften om ett mer hälsosamt liv. Bra tycker jag. Så länge man håller löftet vill säga. Här kommer några smarta tips som gör det enklare att komma iväg till träningen varje dag.

  1. Söndag kväll: sätt upp ett träningsschema för kommande vecka. Bestäm tid och vilken form av träning du ska utföra respektive dag. Glöm inte att variera din träning så att du inte tröttnar.
  2. Boka upp din träningen som att det var ett viktigt affärsmöte. Berätta för kollegorna, familjen och vännerna att du är upptagen under den tiden.
  3. Registrera dig och betala för klasser i förväg. Det är mycket svårare att hoppa över en klass om du vet att det kommer kosta dig pengar.
  4. Förbered träningsväskan med kläder, skor, handduk, vattenflaska och nyttigt mellanmål kvällen innan.
  5. Få din träning avklarad direkt på morgonen så att inte andra aktiviteter drar ut på tiden och lyckas stjäla träningstiden.
  6. Gillar du inte att träna på morgonen? Gå upp 30 minuter tidigare för att jobba så att du har extra tid över på dagen för din träning.
  7. Gå och lägg dig i träningskläderna. Jo, har du redan sportbehån och träningstrosorna på när du vaknar på morgonen är du liksom halvvägs till gymmet.
  8. Det är okej med ett kort träningspass. Hinner du bara träna 15 minuter så är det bättre än ingenting. Kör ett högintensivt pass och du kommer att tacka mig efteråt.
  9. Var nöjd med ett lågintensivt pass. Alla dagar är vi inte taggade för hårdträning och yinyoga eller en skön stretch räknas fortfarande som träning.
  10. Träna på lunchen och ät sedan vid skrivbordet. Spara tid genom att ha med en nyttig matlåda till jobbet.
  11. Ställ in påminnelser på mobilen med ordspråk som; ”Du vet att du kommer att må bättre efteråt”, ”Ge inte upp”, ”Inga ursäkter”.
  12. Testa fem minuters-regeln. Även då du inte alls känner dig motiverad kan fem minuter i rörelse ge dig den inspiration du behöver.
  13. Hitta en grym träningskompis. Det är mycket svårare att skippa träningen om du har stämt träff med en vän.
  14. Träna samma tid varje dag. Efter en vecka har det blivit en vana och kommer inte längre kännas betungande.
  15. Sätt upp mål. Att ha ett mål att jobba mot är inspirerande, stort som litet. Kanske vill du klara 10 armhävningar i rad eller springa ett maraton. Inget mål är för litet eller för stort.
  16. Sätt ett kryss i kalendern de dagar du tränar. Att se alla överkryssade dagar kan vara motivation nog för att fortsätta.
  17. Belöna dig själv! Något litet som en varm dusch, en ny väldoftande kroppscreme eller ett gott mellanmål.
  18. Dela din träning på Facebook och Instagram, du kommer bli förvånad över hur många hejarop du får. Och följ andra inspirerande konton för daglig motivation.
  19. Klandra inte dig själv om du missar träningen en dag (eller rent av flera i följd). Varje dag är en bra dag för en nystart på ditt nya träningsliv.

Så när du väl kommit igång med träningen är det också viktigare än någonsin att tänka på vad du äter så att du får i dig alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver. Du vill ju att musklerna ska byggas upp, inte brytas ner, eller hur?

Magnesium är vårt absolut viktigaste mineral. Vet du med dig att du inte får i dig tillräckligt med magnesium via kosten kan ett kosttillskott av magnesium vara en bra idé att införskaffa. Magnesium hjälper till i många av kroppens olika processer som exemplevis vid näringsupptag, bibehållandet av ett starkt skelett och vårt immunförsvar. Dessutom kan det förbättra vår prestationsförmåga, vår uthållighet och vår muskelfunktion.

Hos Tillskottsbolaget hittar du SOLID Nutrition Magnesium och även andra kosttillskott från välkända varumärken, till riktigt bra priser.

Lycka till med träningsåret 2023!

Karin Rahm

Det är jag som är Karin Rahm och jag vill vara din inspiration till att leva en aktiv, rolig, balanserad och hälsosam livsstil.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.